donderdag 31 augustus 2017

Signalen voor betere zorg, uit het leven gegrepen

In onze zoektocht naar mogelijke verbeteringen in de gehandicaptenzorg kijken we altijd naar wat het nu oplevert voor de cliënt. Hierbij gebruiken we zogenaamde client journeys.

Een levensverhaal

Met hulp van client journeys brengen we verschillende fasen en gebeurtenissen rondom een denkbeeldige cliënt in kaart. Dat kunnen kleine dingen zijn, het maken va een afspraak, of grote onderwerpen zoals, het omgaan met een handicap. In de langdurige zorg is zo´n client journey bijna een levensverhaal.

Ervaringsverhalen

Input halen we uit gesprekken met cliënten en behandelaars. Uit verhalen die we tijdens werkbezoeken horen en uit de literatuur. Niet alleen wetenschappelijke literatuur, maar ook persoonlijke verhalen opgetekend in blogs en tweets van ervaringsdeskundigen.

Wat maakt nu echt het verschil?

Aan de hand van client journeys spreken we met partijen over wat er goed gaat, wat (nog) niet en hoe het beter zou kunnen. Het helpt ons te bepalen welke mogelijke veranderingen in de zorg de meeste effect hebben op de cliënt. Zo helpen client journeys ons het cliëntenperspectief voor ogen te houden.

Een voorbeeld: we horen vaak dat betere somatische zorg heel belangrijk is voor mensen met een verstandelijke beperking. In de levensverhalen, zie je dat ook mensen met een verstandelijke handicap gelukkig meestal lichamelijk gezond zijn. De dagelijkse gang van zaken heeft misschien wel veel meer invloed op de kwaliteit van leven. Weten we wel wat voor een cliënt een passende dagbesteding is? En wordt die dan ook geleverd?

Bijdragen aan onze client journeys zijn welkom. Verhalen waaruit blijkt waar het wel goed gaat, wat er niet goed loopt en waar het mogelijk aan ontbreekt. Plaats ze hieronder als reactie op deze blog of mail ze naar zzghz@zinl.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten