woensdag 19 juli 2017

Vage ideeën leiden tot concrete verbeteringen, voorbeelden uit de praktijk


Op dit moment voeren we oriënterende gesprekken met partijen over Zinnige Gehandicaptenzorg. Men vindt het lastig om meteen concrete praktijkvoorbeelden te geven voor verbetering van de gehandicaptenzorg. Toch komen in elk gesprek wel concrete voorbeelden naar voren. 

Enkele verbetermogelijkheden

  • Beter herkennen en behandelen van lichamelijke problemen
    Mensen met een verstandelijke beperking hebben vaak een eigen manier om aan te geven dat er iets mis is. Begeleiders vinden het lastig om moeilijk gedrag te verklaren. Heeft iemand pijn? Komt het door een verandering in de omgeving, of…?
    Men geeft ook mogelijke oplossingen. Er zou veel vaker gescreend moeten worden. Anderen zeggen dat dit te veel tijd kost en dat begeleiders meer scholing moeten krijgen over lichamelijke problemen. Dan herkennen zij het sneller.
    Wat zou nu goede zorg zijn? Wat weten we hierover uit onderzoek?
  • Betere behandeling van psychische stoornissen bij mensen met een (licht) verstandelijke beperking.
    Het is voor een GGZ-behandelaar moeilijk de behandeling aan te passen aan het begripsvermogen van de cliënt. Voor begeleiders in de gehandicaptenzorg is het moeilijk om een psychische stoornis te onderscheiden van gedrag met een andere oorzaak
  • Voorschrijven en weer afbouwen van psychofarmaca bij mensen met moeilijk verstaanbaar gedrag.

Verbeterhulp

Na een oriënterend gesprek vroeg een mevrouw: “Ik ben wel vaag gebleven. Hebben jullie er wat aan?” Bovenstaande voorbeelden laten ook duidelijk zien dat goede zorg van heel veel omstandigheden afhangt. De professionals die rond de cliënt en verwanten staan, hebben veel kennis, maar iedere cliënt is anders. Samen moeten zij veel afwegingen maken. Wat zou het mooi zijn als we hen daarbij kunnen helpen!

Verder verkennen

De signalen uit de oriënterende gesprekken vullen we aan met gegevens uit de literatuur. Dit leidt tot korte notities waarin we de mogelijkheden voor verbetering verkennen. Centrale vraag daarbij: Wat levert een mogelijke verbetering op voor de cliënt


Ineke van der Voort – van Beusekom
Projectleider Zinnige gehandicaptenzorg


Ps. Weet jij waar de zorg in praktijk nog beter kan? Misschien ben je ervaringsdeskundige cliënt of verwant, of zie je als professional dat zorgverleners verschillend omgaan met vergelijkbare situaties. Reageer dan hieronder of mail naar zzghz@zinl.nl




dinsdag 27 juni 2017

We beginnen met jouw inbreng

Elke nacht schreeuwt Johan en bonkt hij met zijn hoofd tegen de muur, steeds vaker ook overdag. Johan is 35 en verstandelijk beperkt. Als hij ook om zich heen begint te slaan, schrijft de arts een antipsychoticum voor. Hij wordt rustiger, maar ook suf en hij blijft met zijn hand tegen zijn hoofd bonken. Drie maanden later, bij een periodieke gezondheidscontrole, blijkt Johan een flinke oorontsteking te hebben. Na een antibioticakuur stopt Johan al snel met bonken. Het kost wel enkele maanden om het verslavende antipsychoticum af te bouwen.


Wat is zinnig?

De zorg voor Johan kon beter. Hij kreeg te veel of de verkeerde zorg: antipsychotica. Maar ook te weinig zorg: met meer diagnostiek was zijn oorontsteking eerder ontdekt. Daarom is het Zorginstituut het zogeheten Zinnige Zorg-traject gestart. We onderzoeken daarin of de verzekerde zorg ook goede zorg is en of die goed geleverd wordt. Op de website van het Zorginstituut wordt het uitgebreid uitgelegd. We hebben er in diverse zorggebieden al ervaring mee opgedaan. Nu starten we in de gehandicaptenzorg.
Op deze plek vertellen we wat we doen en waar we tegen aan lopen.


Het veld is aan zet

We beginnen met gesprekken, met zorgprofessionals, cliënten, wetenschappers zorginstellingen, zorgverzekeraars en collega-overheidsorganisaties. Eerst leggen we uit hoe we met het Zinnige zorg traject de zorg willen verbeteren. We kijken naar activiteiten die er al lopen en die hier op aansluiten. Vervolgens duiken we de inhoud van de gehandicaptenzorg in. Hoe verloopt de zorg in de praktijk, de diagnostiek, behandeling en begeleiding?
Samen buigen we ons over de vraag wat nodig is om nog betere zorg te leveren, aan de cliënt en met de cliënt. Het eerste resultaat is een gezamenlijke longlist van mogelijke verbeteringen in de gehandicaptenzorg.


Volg ons, denk mee en reageer!

We willen zoveel mogelijk signalen opvangen uit de hele gehandicaptenzorg, uit de praktijk. De komende weken spreken we met veel partijen uit de sector. We horen veel, maar misschien missen we ook iets.
Daarom laat ik vanaf nu op deze plek regelmatig zien met wie we praten, wat we doen, waar we staan, wat onze dilemma's en plannen zijn.


Volg mij op deze plek, abonneer je op dit blog. Reacties zijn welkom, hier onder de blog of via zzghz@zinl.nl


Ineke van der Voort - van Beusekom
Projectleider Zinnige gehandicaptenzorg


PS. Kijk ook op de webpagina van Zinnige gehandicaptenzorg voor het trajectoverzicht en de lijst met gesprekspartners.
PPS. De casus van Johan is verzonnen maar gebaseerd op signalen uit de praktijk.

zondag 25 juni 2017

Traject Zinnige gehandicaptenzorg in het kort


Elke burger moet er op kunnen rekenen dat hij of zij goede zorg ontvangt. Niet meer dan nodig en niet minder dan noodzakelijk. Er moeten ook geen onnodige kosten worden gemaakt. Het Zorginstituut onderzoekt samen met partijen of diagnostiek, behandeling en begeleiding cliëntgericht, effectief en doelmatig worden ingezet. We bespreken de bevindingen met zorgprofessionals, cliënten, zorginstellingen, zorgverzekeraars en collega-overheidsorganisaties. Samen bekijken we wat nodig is om de zorg met en voor de cliënt verder te verbeteren en onnodige kosten te vermijden.